Europromos is onderdeel van Zintuig.nl.- Relatiegeschenken groothandel en drukkerij. - E-mail: sales@zintuig.nl. Telefoon: 0031 35 6956000

Relatiegeschenken in Belgie worden gebruikt om orders binnen te halen

Ondernemers in Belgie hebben minder problemen met het geven van financiële stimuli om opdrachten binnen te halen dan hun West-Europese collega’s. Dat blijkt uit de studie Global Fraud Survey 2012 van Ernst & Young. Een op de drie van de Belgische respondenten vindt in deze economische crisis financiële stimuli geoorloofd om opdrachten binnen te halen. 42 procent vindt relatiegeschenken en ontspanning aanvaardbaar. Een op de tien ondervraagden is bereid de financiële cijfers rooskleuriger voor te stellen. Dat blijkt uit de studie Global Fraud Survey 2012 van Ernst & Young.

De Belgische antwoorden wijken sterk af van het West-Europese gemiddelde 

(Relatiegeschenken en ontspanning: 26%, tegemoetkoming in cash: 11%, opsmukken resultaten: 5%).
Het onderzoek is uitgevoerd in 43 landen bij 1700 managers en gaat over hun percepties over van fraude en corruptie. In België werden 50 bedrijven bevraagd.

Corruptie en omkoping is volgens 12 procent van de Belgen toegenomen als gevolg van de financieel-economische crisis. In meer 54 procent van de ondernemingen zijn medewerkers bestraft voor inbreuken op het anticorruptie- en antifraudebeleid. Het West-Europese gemiddelde is 40 procent.
Om fraude en corruptie bloot te leggen rekenen de Belgische ondervraagden eerder op de externe bedrijfsrevisor (82%) dan op de interne auditafdeling (78%). De West-Europese percentages zijn net omgekeerd. “Nochtans maakt het blootleggen van corruptie en fraude geen deel uit van de opdracht van de commissaris”, zegt Han Wevers, vennoot Ernst & Young Fraud Investigation and Dispute Services. (H.B.)

Relatiegeschenken worden breed aangeboden onder andere in de relatiegeschenken shop van Europromos.be


Tags: relatiegeschenken gebruikt bij fraude
Geplaatst op: 08/06/2012 door: S Weigert