Europromos is onderdeel van Zintuig.nl.- Relatiegeschenken groothandel en drukkerij. - E-mail: sales@zintuig.nl. Telefoon: 0031 35 6956000

Onderzoek toont aan: relatiegeschenken zeer effectief

Markt onderzoek buro DIMA heeft onderzoek gedaan naar de impact van relatiegeschenken en reclameartikelen. Opdrachtgever was de GWW, de Duitse koepelorganisatie. De resultaten van het onderzoek werden gepresenteerd tijdens de persconferentie ter gelegenheid van het 50-PSI Trade Fair in Düsseldorf in 2012.

Promotionele producten als effectieve reclame middel!
Er is een representatieve steekproef geweest onder meer dan 2000 respondenten, en meer dan 90 procent van de ondervraagden geeft aan een relatiegeschenk te bezitten en de naam op het artikel te herkennen. Er wordt zelfs een positieve lading aan gegeven.

Dit is een aanzienlijk hogere score dan bij televisiereclame, gedrukte media of radiocommercials.
Het onderzoek toont ook aan dat de mensen niet alleen de naam op het artikel herkennen, maar ook het artikel gebruiken. Gemiddeld 1 keer per dag. Hierdoor is er gemiddeld 1 keer per dag, gedurende een langere tijd een reclame moment. Dit is vele malen meer dan een radio commercial die gemiddeld 1 keer per dag gehoord wordt. De respondenten herinneren zich promotionele producten die zij zelfs 5 jaar geleden kregen!
Dergelijke "Reclame Touchrates" kan nauwelijks worden gevonden bij klassieke reclame methoden zoals TV, gedrukte media en radio.

Promotionele producten kwam ook veel voor in de "recall"-vraag: meer dan 50 procent van de proefpersonen kon de merk-of bedrijfsnaam onthouden. Analyses van andere reclamemedia resulteerde slechts in een merkherinnering van 28 procent voor TV (bron: ARF) of 25 tot 38 procent voor radio (bron: RMS).
 

Een groot bereik en een enorme potentie!

De branche reageert erg enthousiast. De details van het onderzoek spreken voor zich. Nog nooit is een dergelijk groot onderzoek geweest naar het gebruik en de impact van relatiegeschenken, van oudsher een versnipperde markt van kleine en grote handelaars met kleine en grote klanten. Het resultaat van de studie is verder bewijs van het enorme reclame potentieel van promotionele producten.

Reclame effectiviteit voor klein en groot.

Door de lage kosten en de kleine aantallen waarin effectieve reclamedragers, zoals bedrukte pennen, beschikbaar zijn, is dit medium beschikbaar voor kleine en grote ondernemingen. Ook de makkelijke manier om de relatiegeschenken te bestellen maakt deze middelen bereikbaar voor een ieder. Zeker als men dit afzet tegen het ingewikkelde en kostbare traject van een radio of tv commercial. Online aanbieders die “relatiegeschenken makkelijk maken”  hebben veel betekend in de ontwikkeling van dit medium.

"De studie werpt een nieuw licht op het feit dat relatiegeschenken en reclame artikelen, indien juist gebruikt, tot de meest rendabele vorm van reclame maken hoort. Als het reclameproduct  jaar behoren wordt bedrukt en juist wordt gebruikt is er geen betere manier om reclame te maken voor een bedrijf of dienst. Geen enkel medium scoort zo goed als het gaat om recall , likeability of beeldoverdracht”
Dit zegt Patrick Politze, de directeur van de GWW

Bron: www.psi-network.org


Tags: onderzoek naar relatiegeschenken
Geplaatst op: 12/06/2012 door: S Weigert